Догматът за Църквата и еклесиологичните ереси – втора част

Неделя, 22 Септември 2013 | Автор: Владимир Лоски

130261.b

Първият голям период, продължил до Тържеството на Православието, се разделя на две епохи. Първата завършва в края на 4 век, когато Църквата защитава истинното учение за Бога като Творец на света ex nihilo (от нищо) от елинските философи и многочислените гностически секти. Тя утвърдила догмата за Троицата с устата на св. отци-Атанасий Александрийски, великите Кападокийци и др. Църквата го засвидетелствала пред света на първите два Вселенски събора, побеждавайки някои антитринитарни ереси, и преди всичко арианството. Тази епоха в историята на света е времето на римското единство. Църквата била гонена от Империята; първо от императори езичници, по-късно от императори ариани или такива, съхранили вярност към езичеството. Тази тринитарна епоха за Църквата и света продължила приблизително 350 години, завършвайки с разделението на Империята и нашествието на варварите в края на 4 век… продължение

Догматът за Църквата и еклесиологичните ереси – първа част

Събота, 21 Септември 2013 | Автор: Владимир Лоски

Greekchurch

Извън Светостта, Съборността и апостолската традиция на Църквата всяко единство се оказва просто временно и преходно. Само Църквата явява истинско единство, надделявайки над многочислените и различни елементи на тварния свят с нетварната благодат, която ние призоваваме при приобщаването с Тялото Христово, за да приемем Светия Дух, извършващ нашето обожение. продължение

Човек на вярата

Петък, 20 Септември 2013 | Автор: Протоиерей Йоан Миронов

Човек на вярата

Пътуване към страната на греха

Четвъртък, 19 Септември 2013 | Автор: иеромонах Венедикт

mount-athos

Грехът външно може да изглежда прост факт, каквато е пътната катастрофа или някое друго събитие. За да стане, обаче, това факт, са го предшествали някои процеси.   Например, за да се извърши едно убийство, през човешкия ум са минали хиляди мисли и планове. Докато човек стигне до извършване на убийство, умът му е станал цял генерален щаб…   продължение

Житейското море

Сряда, 18 Септември 2013 | Автор: св. Игнатий Брянчанинов

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Странства по водите на житейското море, стреми се към вечността и всеки истински християнин. На вещественото море не може да има постоянно жилище; на него има само пътува­не: и на житейското море няма нищо постоянно, няма нищо, което завинаги да остава собственост на човека, да го съпът­ства след гроба. Само добрите му дела и греховете му идват с него във вечността. Гол влиза той в земния живот, а излиза от него, захвърляйки и тялото. Слугите на света, робите на греха не виждат това: това го вижда истинският християнин. .. продължение

Вярата е хубав риск

Понеделник, 16 Септември 2013 | Автор: монах Моисей Светогорец

монах пред море

Вярвам в Бога означава, че  приемам свободно и непринудено Неговото съществуване. Приемам Го като Творец на вселената и Му се доверявам. Това доверяване дава друг смисъл на живота, нов начин на живот, който ме подтиква да живея съобразно Неговата воля…   продължение

Игото Ми е благо и бремето Ми е леко

Събота, 14 Септември 2013 | Автор: Православен свят

Golgothe_2

Съществуват три кръста, които носят  хората.   Кръста на праведника, кръста на каещия се грешник и кръста на неразкаяния грешник. Кой от тях е по-лек?… продължение

Загриженост за своите деца

Петък, 13 Септември 2013 | Автор: Старецът Гавриил Светогорец

Загриженост за своите деца

Превод: https://pravoslaven-sviat.org/ продължение

Независещият от времето духовен живот

Четвъртък, 12 Септември 2013 | Автор: иеромонах Серафим Роуз

Serafim-Rouz

Светите отци говорили, че последните времена ще бъдат „слаби” – няма да има велики знамения, каквито в ранните апостолски времена, когато били извършвани хиляди чудеса: великите отци възкресявали мъртви, ставали много свръхестествени явления. Тези свети отци твърдели, че ще дойдат времена, когато подобни поразителни чудеса ще престанат, че преди края на света няма да има нищо подобно, че онези които ще вървят по пътя на спасението, ще се отличават от другите само по това, че в тях по никакъв начин няма да спре борбата с изкушенията. Едното само съхранение на живата искра на истинската християнска вяра – без чудеса, без нищо особено, ще ги направи, ако претърпят до край, толкова велики или дори по – велики от тези отци, които вършели свръхестествени чудеса… продължение

Премахването на индивидуализма в богослужението

Сряда, 11 Септември 2013 | Автор: митр. Николай Месогейски

anagnostis_

Поради каква особена причина ние всички се събираме заедно? Дайте да си спомним за нашето сътворение. Когато Бог сътворил света и Адам, Той казал: „Не е добро за човека да бъде сам”. Егоизмът-това не е само желание да си първи. По-коварна разновидност на егоизма е желанието да си сам. И това е трагично. .. продължение