Божията благодат



И костенурките могат да летят

Вторник, 17 Март 2020
Автор: старец Никон от Неа Скити - (откъс от беседа пред младежка аудитория)

FB_IMG_1521529262540

Казахме ли някога на Бога „благодаря” за това, че чуваме? Че можем да чуем нашия приятел, нашите родители, че чуваме всичко, което ни казват другите, че можем да слушаме музика? Казахме ли някога „Слава на Тебе, Боже” за това?…

Как започва християнският живот в нас?

Четвъртък, 18 Април 2019
Автор: Св. Теофан Затворник

feofan-zatvornik

Трябва да си изясним кога и как започва истинският християнски живот, за да видим поставено ли е в нас началото на този живот, и ако не е поставено, да знаем как да го поставим, доколкото това зависи от нас. Това, че някой се нарича християнин и принадлежи към Христовата църква, още не е сигурен признак на истински живот в Христа. Не всеки, който Ми казва: Господи, Господи! Ще влезе в царството небесно (Мат. 7:21). И не всички, които са от Израиля, са израилтяни (Рим. 9:6). Можеш да се числиш към християните и да не бъдеш християнин. Всеки знае това. Има един момент, и момент – добре забележим, рязко изпъкващ в хода на живота ни, когато някой започва да живее по християнски…

Бракът не е ад, а райско състояние

Вторник, 16 Април 2019
Автор: О. Спиридон Василакос

arxontariki-8

Много пъти понизяваме едно духовно събитие, каквото са Тайнствата, и мислим, че просто минаваме през една молитвена процедура и излизаме от нея без нищо да вземем. И не осъзнаваме, че преди всичко приемаме Божията благодат, а излизаме напълно безразлични от Тайнството. Въпреки това в него ни се дават онези запаси, то е онази духовна карта, за да вървим в живота по такъв начин, че да запазим Божията благодат. Затова отците на Църквата ни подготвят, показват ни начина на подготовка за св. Причастие, но не остават там, а стигаме до момента да се причастим и след това ни показват как да запазим Христос, Който сме приели…

Богослужението – жив опит за Небесното царство

Четвъртък, 11 Април 2019
Автор: игумения Домника (Коробейникова)

-Лимассольский-Афанасий-и-настоятельница-Александро-Невского-Ново-Тихвинского-монастыря-игумения-Домника-e1482444287815

„Всеки свят храм е частица небе на земята. Когато си в храма, ти вече си на небето. Когато земята те измъчи със своя ад, побързай в храма, влез в него, и ето – влязъл си в рая. Ако хората ти досадят със своето зло, прибегни в храма, падни пред Бога и Той ще те приеме под Своята блага и всемогъща защита. И ако се случи да те нападнат цели легиони демони, бягай в храма – застани сред светите ангели, защото храмът винаги е пълен с тях, и Ангелите Божии ще те запазят от всички демони на този свят. И нищо не ще може да ти навреди. Не забравяйте, братя: ние, християните, сме силни с Бога. Кой тогава може да бъде по-силен от нас? Никой, никой!”…

Две случки от живота на епископ Инокентий Херсонски

Четвъртък, 31 Януари 2019
Автор: Епископ Вениамин /Федченков/

38257

Цялата история на християнската мисия, от времената на Деяния апостолски, е кръстно дело сред борби, гонения, мъчения, убийства, ненавист от страна на Христовите врагове. Но силата Божия надделявала и вълните на Църквата се прехвърляли над всички препятствия и се носели все по-далеч и по-далеч, до краищата на света…

Благодаря!

Вторник, 17 Април 2018
Автор: Архим. Андрей Конанос

36eae0a8e77aebb9bdfcbb15d8260617

За да четеш това, означава, че си решил донякъде твоите основни проблеми…

Божиите изпитания са благословение за вярващите хора

Четвъртък, 8 Март 2018
Автор: арх. Захариас Захару

o.zahariya

В посланието на св. ап. Петър има следните думи: „Божият съд започва от дома на Бога. Ако праведникът едва се спасява, какво ще бъде с грешника?“. Какво означава това, че Божия съд започва от Божия дом? Онези, които са Божии, Бог ги изпитва повече от онези, които не са. Св. ап. Павел ни казва, че Бог ни изпитва повече, за да не погинем със суетния свят. И така, св. ап. Петър казва, че Божия съд започва от дома на Бога , защото на първо място е домът на самия Христос, в Когото обитава цялата пълнота на божеството. И при все това, Бог Отец не Го пощади, а заради нас и нашето спасение Го предаде на смърт. И тъй като смъртта на Христос е била невинна, несправедлива, тя става причина за осъждане на нашата справедлива смърт…

Какво е това смирение и как се ражда то?

Сряда, 28 Февруари 2018
Автор: Архимандрит Клеопа Илие

188047.p

Брате Йоане, най-голямата добродетел, която ни спасява от греха на гордостта, – това е смирението!…

Всички деца, на които се угажда, стават бунтари

Сряда, 21 Февруари 2018
Автор: Свети Паисий Светогорец

77455.b.jpgrnd636474

Непорядъчното и невнимателно поведение е пречка за Божията благодат. Липсата на уважение е най-голямата пречка, която не позволява на Божията благодат да ни доближи…

Съвети на свети праведен Алексей Мечов

Четвъртък, 8 Февруари 2018
Автор: Св. праведен Алексей Мечов

image

„Какво може да бъде по-радостно за Господ, когато Той вижда, че ние се лишаваме от нещо, че се отдаваме на ближния, че се ограничаваме в каквото и да е, че осигуряваме спокойствие на ближния си; че се сдържаме и се стараем да направим душата си, характера си, такива, че на нашия ближен да му бъде по-леко да живее с нас“…    

Наградата за грижите към старите

Сряда, 29 Ноември 2017
Автор: Свети Паисий Светогорец

mv_03

Много съпрузи негодуват и излизат от равновесие заради трудностите в семейството, предизвикани от своенравието и недоволството на старците, за които се грижат. Забравят за белите, които самите те са правили или за капризите и своенравието, които те са проявявали, когато са били деца…

В храма вълците се превръщат в овчици

Вторник, 30 Май 2017
Автор: митр.Атанасий Лимасолски

ba16

Господ ни е дал Църквата за нас, за да можем да постигнем умиротворение, за да почувстваме истинския отдих и откъсване, казано по тоя начин, защото съм сигурен, че такова умиротворение, което се получава при молитва или на църковна служба, човек не може да получи в нито един психотерапевтичен център, където понякога се случва тъкмо обратното – хората се връщат оттам още по-уморени и раздразнени, отколкото преди да го посетят…

Каква е целта на християнския живот

Сряда, 12 Август 2015
Автор: архим. Серафим Алексиев

Серафим-Саровский-и-Николай-Мотовилов

„Беше четвъртък. Денят бе мрачен. Имаше дълбок сняг — към четвърт метър, а върху него се сипеше доста гъст снежен прах. Отец Серафим започна да беседва с мен на недалечната си полянка, която се намираше до близката негова пустиня срещу рекичката Саровка…

Общение с божествената природа

Събота, 11 Юли 2015
Автор: проф. Георгиос Мандзаридис

IMG_5532-520x245

Бг. Патриаршия

Този, Който без да те пита, те е създал, не може да те спаси, без да те попита

Сряда, 18 Февруари 2015
Автор: архим. Ефрем, дикей на скита св. Андрей

70ad7386c1fe794c57fa3908ff22435defr1

Трябва да имаме предвид, че изоставянето от Бога никога не е абсолютно. Това го казваме и от практически опит, и теоретично, защото ако Христос със Своя божествен промисъл, с който управлява творението, изостави напълно и съвършено човека, тогава неговото създание престава да съществува биологически веднага…

Приемане и отнемане на Божията благодат

Вторник, 29 Април 2014
Автор: архим. Ефрем, скитоначалник на скита св. Андрей

ефрем...

Когато чувстваме някакво въодушевление или радост, тогава всичко при нас е тържествено и ние си казваме: ей така да се чувствам всеки ден и нищо друго не искам. Още не си свършил изречението обаче и благодатта се е отдалечила. Ти се питаш: какво става сега, не можах да се доизкажа  и благодатта изчезна, отново започват помислите и битката, които без съмнение изморяват и изтерзават…

Нетварната светлина и богопознанието според св. Григорий Палама

Събота, 15 Март 2014
Автор: Константин Константинов

gregory-palamas

Св. Григорий Палама много ясно изразява това, като пише, че този, който е очистил душата си от всякакви помисли за земните неща, откъснал се е от всичко земно чрез спазването на Божиите заповеди, достигнал е безстрастие, като е оставил всякаква познавателна дейност чрез непрекъсната и искрена молитва и е просветлен по неописуем начин от недостъпната светлина, той самият е станал светлина, и като съзерцава тази светлина разбира, че Бог е извор на това сияние, което превъзхожда всяко разбиране…