иеромонах Дамаскин Христенсен



Второто подобно изживяване в затвора

Вторник, 15 Юли 2014
Автор: иеромонах Дамаскин Христенсен

p-calciu_convertire

Чаушеску изпитваше неприязън към мен и искаше да ме убие още в затвора. Не като ме осъди на смърт, тъй като моя случай беше известен по света, и затова нареди да ме хвърлят в една килия с углавни престъпници. Сложиха ме при двама такива мъже. Единият беше убил майка си…

Мисля, че съм недостоен да съм православен

Четвъртък, 13 Март 2014
Автор: Иеромонах Дамаскин Христенсен, пастор Ричард Вурмбранд

pastorwurmbrand1

Един ден новопостъпили затворници пристигнаха в лагера. Между тях беше един много смирен селски православен свещеник. Той изглеждаше толкова простодушен, че стражите си правеха всякакви шеги и подигравки с него. Затворниците бяха в двора – специално място заобиколено с ограда – и пазачът довеждаше вътре новодошлите, целите облечени в дрипи. Пазачът им каза: “Вижте, хора, това е свещеник. Той беше изпратен тук от затворническата администрация да чуе вашата последна изповед – на всички вас.” Той намекваше, че всички те трябва да умрат, включително и свещеникът…

Едно изживяване от детството

Понеделник, 17 Февруари 2014
Автор: иеромонах Дамаскин Христенсен

Parintele-Calciu-blog2

Отец Георги ни разказа и за едно друго докосване до нетварната светлина – когато бил дете. Осемгодишен, той стоял загледан в нивата на своите родители и се питал как ли Бог е създал света…

Обожествяването в съвременния опит

Понеделник, 10 Февруари 2014
Автор: иеромонах Дамаскин Христенсен

115716.b

През 1997 г. един от нашите манастири в Северна Калифорния беше посетен от забележителен човек, отец Георги Калчу, у когото отблизо видяхме не само Нетварната Божия енергия, но най-висшата форма на проявление на тази сила: обожествяването на човека…

Съвременна духовност

Понеделник, 13 Януари 2014
Автор: иеромонах Дамаскин Христенсен

Commuters-at-rush-hour-006

В нашето забързано общество, основаващо се на незабавно удовлетворяване, хората търсят незабавно постигане на духовност. ..

Иеромонах Дамаскин Христенсен говори за иеромонах Серафим Роуз – | част

Петък, 3 Януари 2014
Автор: Иеромонах Дамаскин Христенсен

Седмица на православната книга Варна

Лице в лице със себе си

Четвъртък, 24 Октомври 2013
Автор: иеромонах Дамаскин Христенсен

damascene-john-rila

Ако не спираме да наблюдаваме нашите мисли и да сме дистанцирани от тях, ние ще продължим да сваляме множество пластове условности, както и безкраен низ от натрапчиви мисловни модели. И в най-неочаквани моменти от живота си внезапно ще проглеждаме за неосъзнати дотогава страни от нашата поквара. Най-важното е, че ще си дадем сметка за скритото в нас негодувание към Бога, което намира проява при всяко осъждане на ближния или при всеки изблик на неудовлетворение…  

Поддаване на мислите и отделяне от тях

Вторник, 27 Август 2013
Автор: иеромонах Дамаскин Христенсен

48bba65df32b6e390af78f299ac6b5dc

Укрепването на умението за улавяне на всяко наше принизяване към мисловното (сферата на земното действие във времето) ще ни помага да се обръщаме обратно към духовното (сферата на покоя във вечността). Впоследствие – с поддържане на опита в тази посока – ще се приучим да различаваме мислите и всички техни опити  да нарушат нашата съсредоточеност, за да се настанят в ума ни…

Да вземем мерки преди да се е случило

Петък, 5 Юли 2013
Автор: иеромонах Дамаскин (Христенсен)

hieromonk_damaskin

Когато следим мислите, не трябва да се съсредоточаваме върху тях, а да покажем пълна незаинтересованост. Не бива да правим опити да ги анализираме, защото ще навлезем в това, от което се стремим да се отдалечим. И отново ще бъде знак, че се  се осланяме на собствената сила повече, отколкото на Божията. Ето защо е нужна простота: обективни и незаинтересовани зрители, ние ще оставяме мислите да отминават една по една под светлината на наблюдението…

Животът на егото

Четвъртък, 6 Юни 2013
Автор: иеромонах Дамаскин (Христенсен)

Животът на егото - йеромонах Дамаскин

Непосредствено след първото отклонение на човека от повелите на Пътя у него внезапно се надигнало усещането за нещо „погрешно”. Това фундаментално чувство за погрешност („познанието за добро и зло”) обуславя всъщност раждането на егото и следователно на неговото самосъзнание. Както показахме в предходната част на книгата, човекът загубил одеянието си от Несътворена Светлина, дадено му от Бога, и изведнъж осъзнал, че е гол (Бит.3:8)…