Бързото и доброто никога не вървят заедно
Февруари 19, 2020 in Начална страница, Отечески съвети, Семейство
Автор : Свети Паисий Светогорец
Геронда, можете ли да ни кажете нещо за брака?
- Какво мога да ви кажа за брака? Аз съм калугер. Но след като питаш, истината за брака е Христос. Когато Той присъства във връзката и живота на съпрузите, тогава тяхната любов се благославя и всеки техен ден се превръща в сладко вино. Но без Христос любовта изветрява, разводнява се, като ракията, която държим в отворена бутилка. Не помните ли чудото с виното на сватбата в Кана Галилейска? Само Господ може да направи тази „ферментация” и да превърне водата във вино. И така съпрузите чрез Божията благодат на изповедта и св. Причастие винаги имат неугасваща любов и ентусиазъм, приличайки на твърда и непоклатима скала, която нищо не може да поклати, дори най-страшната буря. Ето една критска мантинада за това:
Търчи вълната устремено,
скалата да удари,
голяма съпротива ще намери
и назад обратно ще се върне.
- Но ако жената постоянно мърмори, тогава мъжът какво да стори?
- Търпение. По-скоро… търпение! Да знаете, че търпението спрямо женския ропот освещава мъжа. Затова на Крит казвахме:
Разярено море
можеш да пропътуваш.
Ако жена ти е устата,
как ще я пребориш.
- Много вярна мантинада, отче. Знаете ли някоя друга подобна да ни кажете?
Огън, жена и море,
трите си приличат,
жив човека
в ада свличат.
- Но и ние, мъжете, не оставаме по-назад. Ако мъжът се освещава чрез търпението спрямо женския ропот, жената се освещава чрез търпението към повърхностното отношение на мъжа. Затова всеки с неговите страсти и грешки. Достатъчно е да има съзнание за нашите недостатъци и благоразположение, за да се поправим.
***
Ето петте спасителни заповеди на брака:
1. Вземи решение, че никога няма да си този, който ще започне един спор.
2. Ако другият има немощи, и при теб не липсват недостатъци.
3. Предпочети по-добре да умреш, отколкото да отправиш дори и една дума, с която ще покажеш, че си се разкаял, че си сключил брак.
4. Бракът означава сдружение не с взаимни интереси, а с взаимни жертви.
5. Търпение и прошка, върховните думи на съпружеското щастие.
***
Приемаш съпругата си като другар в живота си или като съучастник в греха?
***
Целта ни не е да научим децата да имат морал и формален духовен живот, а да възлюбят Христос!
***
Отхранваме деца за Рая, или храним прасенца за клане? Прицелваме се във вечното спасение на душата на децата ни, или се интересуваме само от техния земен успех, ядене, пари, къщи, дипломи и социално утвърждаване, където и тези неща са нужни, но като просто средство и много пъти не задължително и със сигурност не като цел на живота ни. Затова св. Никодим Светогорец пише, че на Второто Пришествие много родители ще протестират по отношение на децата: „Посветихме целия си живот на вас, дадохме ви всичко в този свят, но не седнахме малко да погледнем душата си и да поставим начало на покаянието”. И аналогично много деца ще протестират по отношение на родителите: „Дадохте ни всички материални и човешки неща, но не ни дадохте малко Христос и не ни показахте Неговия път и сега се мъчим вовеки”. Тук подобава един мъдър въпрос, който някой отправил към един невярващ: „Колко неща жертваш за едното нищо?” Нека Бог ни дари покаяние и небесен помисъл и очи!
***
Нека проявяваме уважение към родителите и любов към децата. Дори и св. Йоан Богослов първо послужил на Света Богородица и по-късно, когато тя се преставила пред Господа с нейното успение в Рая, тогава започнал своите мисионерски пътувания в света.
***
Да се грижим за душата на децата, която е вечна, а не само за телата им.
***
Бракът, семейството и отглеждането на децата имат една основна цел, да придобием Рая, да придобием Христос. Да не отиде в другия живот единият тук и другият там. Затова и на децата да даваме повече Бога, отколкото човешки милувки.
***
Децата са като растения, нуждаят се от обгрижване, напояване, подрязване, опора и грижа.
***
Мониторите, компютрите, телевизията, мобилните телефони, когато се злоупотреби с тях, пленяват и обездвижват ума на децата, които залиняват от тях, правейки ги пасивни, и така ги опропастяват.
***
- Геронда, защо повечето жени, които са правили аборт, макар и да са се изповядали и покаяли, се затрудняват да простят на себе си?
- Ами, благословени човече, малко ли е да си лишил един човек от Рая? Човекът, бъде ли заченат, има душа. Ако ще плодът да е като малко лещено зрънце в утробата на майката, то е нормален човек. Като едно кълбенце с конци, което още не се е развило. Затова и абортът е убийство и то най-отвратителното, след като убиваш един напълно беззащитен човек и особено когато това престъпление се върши от самата майка, която, докато е длъжна да прояви към него най-голяма и нежна любов, му дава смърт и мрак. Но още по-лошото е, че детето умира и некръстено. Не съумява да се роди и от купела на майката ни Църква, която е една друга раждаща утроба, която ражда човека за Рая и вечността. Кои сме ние тогава, които ще лишим един човек от вечната радост?
- И какво ще стане, геронда, с тези деца?
- Какво да ти кажа, детето ми, помисълът ми не може да ти даде отговор. Но вярвам, че и за тях, тези толкова онеправдани дечица, които са били убити при аборт, благият Бог има Свой план. Въпросът е обаче ние какво правим. Държим се като Божии угодници или като по-лоши дори от животните, след като и те закрилят малките си, когато бъдат заплашени? Най-малкото тези, които са били съучастници и отговорни за аборти, жени и мъже, нека след това стават кръстници на деца. Това е най-доброто, което могат да направят.
***
Който те хвали постоянно, сякаш те кълне.
***
Бързото и доброто никога не вървят заедно.
***
Сънищата са хранилището на душата. Каквото си сложил в душата през целия ден, през нощта го изкарваш.
***
С истинни слова отиваме при Христос, а не с празни приказки.
***
Божиите светии светят като зорница за живите и като вечерница за починалите.
***
Най-добрият материал за дявола е душевното объркване, което обикновено нараненият егоизъм се създава. Само чрез смирен дух и оправдавайки другите можем да се освободим.
***
Никой нечист няма да се всели в пребляскавия божествен Рай.
***
Най-голямото чудо на един светец не са нито изцеленията, нито мироточенето, а чудото на неговия свят живот.
***
Бог не ни е дал ума за тежест, а за да мислим.
***
Свети Паисий Светогорец дори и с хумора си принасял полза.